وب سایت آموزشی آرتور

لینک با موفقیت کپی شد ! text-secondary text-decoration-none font-vs
صفحه اصلی آرشیو مقالات

چرا برنامه نویسی اشباع شده ؟

چرا برنامه نویسی اشباع شده ؟


آیا برنامه نویسی اشباع شده
رضا کوهساری

رضا کوهساری

خواندن این مقاله 4 دقیقه زمان می‌برد
 
چکیده

در این مقاله قصد داریم به موضوع بیکاری مهندس های کامپیوتر بپردازیم و این مشکل را ریشه یابی کنیم که چرا با وجود این که جهان روز به روز که به سمت تکنولوژی و نوآوری در حال پیشرفت است و روزی نیست که شما اخبار جدید فناوری و تکنولوژی را در شبکه های اجتماعی و رسانه ها نبینید که در واقع این جهش و پیشرفت فقط در گرو علم کامپیوتر و مهندسان کامچیوتر است است، پس چرا مهندس تحصیل کرده در حوزه کامپیوتر و IT امروزه واقعا به جای کار در این حوزه باید شغل هایی را انتخاب کنند که متناسب با رشته خود نیست و یا نمیتوانند شغل مناسبی در این حوزه برای خود پیدا کنند. این مقاله اختصاصا این مشکل را پوشش و ریشه یابی میکند. و به بررسی عوامل بیکاری مهندسان حوزه کامپیوتر و فناوری اطلاعات میپردازد.

 

تئوری یا عملی
در این قسمت من قصد دارم از تجربیات شخصی خودم در حد یک پاراگراف درباره رشته کامپیوتر از نظر تئوری یا عملی توضیحاتی را خدمتتون عرض کنم.

از نظر من، بچه های رشته کامپیوتر و در کل افرادی که وارد حوزه کامپیوتر میشوند دو دسته هستند افرادی که معدل و نمره براشون اهمیت دارد و در مقابل افرادی که معدل براشون اهمیتی ندارد و مسایل کار در صنعت و کار عملی برای این دسته از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. خود من هم نیز از دسته دوم بودم بعد از قبولی در دانشگاه دولتی و آشنایی با حوزه کامپیوتر و برنامه نویسی علاقمندی به این حوزه باعث شد که درس و معدل برای من در اولویت آخر قرار بگیرد و اولیویت اولم شد شروع کار به صورت عملی در حوزه کامپیوتر همین امر باعث شد در دروس از باقی همکلاسی ها عقب بافتم به طور که دانشگاه را 10 ترمه تمام کردم اما در این حین هیچ وقت از تصیم خودم ناامید نشدم و مطمن بودم که راه درست را در این حوزه پیش گرفتم چون در کنار تحصیلات آکادمیک کار در صنعت هم به صورت عملی داشتم یادمیگرفتم و با یک تیر دو نشان زدم و تا الان که در حال ویرایش این مقاله هستم هیچ وقت از تصمیم خودم پشیمان نشدم و برعکس افرادی که معدل براشون مهم بود هم اکنون در حال تحصیل در مدارج بالاتر هستند با این امید که از طریق مدرک بتوانند کاری کنند اما در اینجا باید یک نکته را در نظر گرفت:

 

نکته مهم 

در کشور ما به تکرار می‌شنوید که به جای درس خواندن اگر در ابتدا به سراغ کار میرفتید الان به جایگاه بهتری رسیده بودین این حرف در زمانی درست است که شخص عاشق تحصیل نباشد افرادی که عاشق درس و تحصیل هستند مطمئنا در حوزه و رشته خود موفق خواهند بود اما حقیقت امر به این صورت است که همگی واقعا عاشق درس نیستند و هر کس متناسب با استعدادی که در وجودت قرار دارد باید زندگی و مسیر زندگی خود را پیش ببرد. پس در کل تحصیلات آکادمیک در مزحله بعد از کار عملی برای شخص باید از اهیمت بالا برخوردار باشد.

 

مدگرایی

یکی از آفت های انسانی مدگرایی است. در اینجا قصد دارم مدگرایی در تحصیل را با هم کمی بحث کنیم به این صورت که افراد دوستان و آشنایان را  میبینند که در مدارج بالا در حال تحصیل هستند و به منزله مدگرایی این افراد هم بدون هدف وارد مقاطع بالاتر میشوند و وقتی به خود میآیند میبینند که فقط عمر خود را هدر دادده اند چون از این کار هدفی را دنبال نکردند و فقط به دلیل مدگرایی این مسیر را ادامه دادند. در کشور های خارجی افراد بعد از این که مقطع کارشناسی را پشت سر میگذارند. وارد صنعت میشوند و کار را به صورت عملی فرا میگیرند و لزومی برای ادامه مسیر نمیبینند

پس خودتان را سعی کنید با افراد دیگر مقایسه نکنید چون شرایط که زندگی شما دارد با شرایط شخص دیگر فرق میکند و طبق استدلال و منطق خود باید برای زندگی خود تصمصم گرفت.

 

دانشگاه نروید !!!

دنیای برنامه‌نویسی به صورتی است که برنامه نویس بدون نیاز به مدارک آکادمیک یا دانشگاهی میتوانند در این حوزه مشغول به فعالیت شوند و  کسب درآمد کنند. در ایران بسیاری از شرکت ها و استارتاپ ها به هیچ وجه به مدرک طرف مقابل توجهی نمیکنند و فقط فقط رزومه برنامه نویس را رصد و اهمیت میدهند پس اگر برنامه نویس تازه کار هستید روی این موضوع وسواس و تمرکز بسیار زیادی داشته باشید و سعی کنید یک رزومه کاری مناسبی برای خود بسازید تا این که یک معدل بالا داشته باشید. البته این موضوع در خارج کشور هم صدق میکند و شرکت های بسیار بزرگ همانند گوگل که غول تکنولوژی و فناوری به حساب می آید کارمندان و برنامه نویسان خود را با رصد کردن رزومه کاری افراد در گیت هاپ آن ها را دعوت به همکاری میکند گوگل علاوه بر رزومه برنامه نویسان مهارت کد نویسی آن ها را نیز رصد میکند با پیمایش کدهای نوشته شده توسط این برنامه نویسان، هر چه این کدنویسی اصولی تر و تمیز تر باشد نشان دهنده قوی بودن آن برنامه نویس است. پس تا الان فهمیدیم که رفتن به دانشگاه و دریافت مدرک با معدل و نمرات بالا به هیچ وجه به منظور این نیست که شما تبدیل به یک متخصص کامپیوتر در حوزه صنعت شده اید.

 

بزرگان حوزه تکنولوژی

یکی از موضوعاتی که برنامه نویسان تازه کار خود را با آن گول میزنند این موضوع است که برنامه نویسان بزرگ و قدرتمند دنیا مثل بیل گیتس و استیو جابز هم مدارک آکادمیک و دانشگاهی در حوزه های کامپیوتر و فناوری اطلاعات ندارند اما در کار خود به شهرت جهانی و همین طور به ثروت بسیار زیادی دست پیدا کرده اند و مدام خود را با این اشخاص مقایسه میکنند. باید به این افراد این را گفت که مقایسه کردن خود با اشخاص بزرگ در این حوزه بسیار کار درستی است و همین مقایسه ها اگر به این منزله باشد که شما تلا خود را بیشتر کنید بسیار کار درستی هم است اما این را باید در نظر بگیرید که این اشخاص به این صورت نبوده که کلا دانشگاه نرفتند بلکه به دانشگاه ورود کردند اما یا از ادامه تحصیل انصراف دادند و یا دانشجوی اخراجی هستند. در مقابل ما افراد بسیار زیادی را نیز در حوزه کامپیوتر داریم که تحصیلات آکادمیک را در حوزه کامپیوتر گذراندن مثل شریک استیو جابز یعنی استیو وازنیک که واقعا یک برنامه نویس و مهندس کامپیوتر بینظیری در زمان خود هست.

 

نتیجه

این نتیجه را از مطالب بالا میشود استخراج کرد که تحصیلات آکادمیک خوب است اما الزامی در آن نیست. و شما میتوانید تمامی نکات و مباحث دانشگاهی را به صورت کاربردی در منابع بسیاری که در اینترنت هست به صورت خیلی کاربردی تر از دانشگاه فرا بگیرید. 

 
پیدا کردن مسیر

خب تا حالا متوجه شدیم که برای کار در این حوزه گرفتن مدارک آکادمیک و دانشگاهی آنچنان مهم و الزامی نیست. حال برای شروع کار خود باید در بین حوزه های بسیار زیاد و جذاب کامپیوتر یک مسیر را پیدا کنیم و خود را در آن مسیر قرار دهیم و شروع به رشد کردن کنیم در حقیقت حوزه کامپیوتر از زیر شاخه های بسیار زیادی تشکیل شده که اولین کار این است که شما در بین این شاخه ها باید جستجو کنید و حوزه مورد علاقه خود را پیدا کنید حوزه هایی از جمله طراحی وب، ساخت اپلیکیشن های موبایل، ساخت اپلیکیشن های دسکتاپ، کار در حوزه هوش مصنوعی و داده کاوی، کار در حوزه شبکه، کار در حوزه امنیت و هک و شاخه های سیار زیادی که در این حوزه وجود دارند میتوانید متناسب با استعداد و علاقه خود یکی از حوزه ها را انتخاب کنید و کار خود را شروع کنید.

مشکل رایج 

یکی از مشکلات رایج بچه های کامپیوتر که قصد شروع کارذ را دارند مشکل در انتخاب حوزه فعالیت خود است و مدت ها درگیر انتخاب حوزه ای هستند که هم پول ساز باشد و هم جدید باشد و هم به آن حوزه علاقمند باشند. در واقع این کار تنها باعث وقت کشی و از دست رفتن عمر ما میشود و واقیعیت امر این است که شما وارد هر حوزه از کامپیوتر شوید در صورتی که به مراتب بالا در آن حوزه برسید صد در صد به درآمد قابل توجهی میرسید پس شما قطعا برای شروع کار در یک حوزه باید تحقیقات لازم را انجام دهید اما نباید این تحقیقات تبدیل به وسواس شود چرا چون این وسواس بسیار خطرناک است و باعث از بین رفتن زمان و در نهایت دل سرد شدن و کنار گذاشتن این حوزه میشوید پس پیشنهاد جدی من به شما اینه که بعد از تحقیقات اولیه کار را به صورت جدی از منابع خوب شروع کرده و به پیشرفت خود فکر کنید

 
منابع خوب

یکی دیگر از عواملی که باعث میشوند برنامه نویس ها و افرادی که در حوزه کامپیوتر میخواهند ورود کنند با کم درآمدی و یا کمبود پروژ] مواجه شوند پایین بودن مهارتشان در حوزه مربوطه است. و همین اتمر باعث دلسرد شدن و. کنار گذاشتن این حوزه میشوند. پس منابعی که شما برای یادگیری مهارت مربوطه استفاده میکنید بسیار مهم است چرا چون شما وقت خود را برای یادگیری این مهارت قرار داده اید و اگر از منابع خوبی استفاده نکنید باعث زیان بسیار زیادی میشوید. پس منابع خوب نقش بسیار مهمی در یادگیری و کار شما دارد. 

 
برنامه نویس واقعی

عامل بیشتر ورودی های دانشگاه در رشته کامپیوتر و برنامه نویسی جایگاه اجتماعی این رشته و این حوزه در بین مردم عادی است چرا که این حوزه نسبت به حوزه های دیگر به نسبت جدید است و همین طور شخصی که در این حوزه فعالیت میکند از جایگاه اجتماعی بسیار بالایی برخوردار است پس این منطقی است که افراد شوق و اشتیاق بالایی برای ورود به این حوزه داشته باشند. خب حالا آیا واقعا تمامی افرادی که با این دید وارد این رشته و و این حوزه میشوند میتوانند به این جایگاه ها برسند یا فقط این یک خیالی باطل است.

در واقع برنامه نویسان واقعی و یا افرادی که به صورت جدی وارد این حوزه میشوند افرادی هستند که واقعا بر اساس علاقه وارد این حوزه شدند نه فقط برای پول و جایگاه اجتماعی این رشته چون این حوزه علاوه بر پول سازی های بسیار زیادی که همراه خود دارد تنها افرادی میتوانند در این رشته بمانند که قدرت حل مسئله و صبوری برای حل مشکل و باگ های بسیار زیادی که در راه توسعه برنامه با آن مواجه هستند را داشته باشند پس میفهمیم که این رشته آن چنان هم رشته ساده و بدون چالشی نیست. برنامه نویسیان واقعی اغلب در حال جستجو و یادگیری مباحث جدید و مدام در حال بروزرسانی اطلاعهات خود هستند و اغلب انسان های درون گرا هستند و درحال رفع باگ ها هستند. در کنار این همه چالش ها و حل این مشکلات مهارت خود را بالا میبرند و در واقع برنامه نویسان بر اساس میزان مهارت خود کسب درآمد میکنند و منطقا هر چه مهارت یک برنامه نویس بالاتر باشد میزان درآمد آن هم بالاتر است.

 

نتیجه گیری 

در پایان باید بگوییم که اگر قصد ورود به این حوزه را دارید باید بدانید که این حوزه علاوه بر هیجاناتی و پول سازی هایی که دارد، بدون چالش هم نیست و برای ماندن در آن باید تلاش و پشتکار بسیار زیادی داشته باشید تا بتوانید در این حوزه بمانید و از آن دلسرد نشوید. چون شما ممکن است به جایی برسید که برای حل یک مشکل برامتون تا یک ماه در حال تحقیق و پرسش باشید تا بتوانید مشکل خود را رفع کنید. پس توصیه من برای ورود به این حوزه و موفق شدن و رسیدن به کسب درآمد در ابتدا این استن که واقعا به این حوزه علاقه داشته باشند و این را در خود ببینند که میتوانند با تلاش و پشتکار بر مشکلاتن و چالش هایی که در این مسیر برایشان به وجود میآید قالب شوند و در مرحله بعد اید یک حوزه را برای شروع کار انتهاب کنند و توجه داشته باشند که وارد چند حوزه نشند چون روند پیشرفت آن ها کند میشود و این بدان معنا نیست که اطلاعات خود را در حوزه های مختلف محدود کنند. پس یک حوزه را مشخص کنید و کار خود را در آن حوزه شروع و در رابطه با باقی حوزه ها هم اطلاعات کسب کنید و مهم تر از همه در مرحله بعد باید منبع خوبی را برای شروع پیدا کنید و آموزش های خود را طبق آن منبع پیش ببرید و در نهایت هم با چالش های پیش رو مواجه شوید و آن ها را حل کنید و برای خود در گیت هاب رزومه بسازید و در زمان استخدام رزومه خود را برای ارائه همراه داشته باشید.

در مقالات بعدی به موضوعات مختلف و ابعداد متفاوت از این موضوعات گفته شده در این مقاله میپردازیم تا برنامه نویسان تازه کار مسیر خود را به راحتی برای ادامه کار تشخیص و پیشرفت کنند


2686 بازدید 2 سال پیش این مقاله در سایت قرار گرفته
مقالات پیشنهادی

برنامه نویسی کودکان

شروع برنامه نویسی در کودک...

خیلی ها دغدغه سن خود را دارند و این که مدام بر این باور هستند که...

HTML چیست؟

HTML چیست ؟

در این مقاله به صورت کامل و مفصل درباره زبان برنامه نویسی html می...

اصطلاحات برنامه نویسی

اصطلاحات برنامه نویسی - ب...

شاید الان دارید این مقاله را میخوانید علاقه‌مند به دنیای برنامه ن...

طرح گرافیکی با css

طرح های گرافیکی شماره 1

در این مقاله آموزشی یک پروژه گرافیکی را با استفاده از HTML و CSS...

طرح گرافیکی در css

طرح های گرافیکی شماره 2

در این مقاله آموزشی یک پروژه گرافیکی را با استفاده از HTML و CSS...

درباره ما


آرتور در زمستان 1400 با هدف آموزش مهارت برنامه نویسی از سطح مقدماتی تا مرحله کسب درآمد، متناسب با نیاز بازار کار تشکیل گردیده است. وب سایت آرتور یک چارت آموزشی مخصوص به دوره های خود دارد که میتواند نقطه شروع شما را تعیین کند. با دوره های رایگان آرتور کار را شروع کنید و در صورت علاقه راه را ادامه دهید.

ارتباط با پشتیبانی


شما میتوانید با استفاده از یکی از راه‌های زیر با پشتیبانی ارتباط برقرار کنید

ایمیل: info@rtor.ir

تلگرام :rtor_dev@