وب سایت آموزشی آرتور

لینک با موفقیت کپی شد ! text-secondary text-decoration-none font-vs
صفحه اصلی آرشیو مقالات

همه چیز درباره زبان جاوا اسکریپت

آشنایی با زبان جاوا اسکریپت


جاوا اسکریپت چیست و چگونه کار می‌کند؟
رضا کوهساری

رضا کوهساری

خواندن این مقاله 10 دقیقه زمان می‌برد

 

مقدمه

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت در کنار Html و CSS تشکیل مثلث فرانت اند را در طراحی سایت میدهند. بنابراین وجود جاوا اسکریپت برای توسعه و طراحی وب امری بسیار ضروری و اجتناب ناپذیر می باشد. و در پایان این مقاله شما به صورت کامل با این زبان و نحوه بکارگیری آن در تولید اپلیکیشن ها آشنا خواهید شد.

 

جاوا اسکریپت چیست؟

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی سطح بالا، شئ‌گرا و همه‌کاره می‌باشد که برای توسعه وب در سال 1990 توسط برندان آیک برنامه نویس آمریکایی در شرکت Netscape طراحی و توسعه یافت.در ابتدا نام این زبان mocha بود،سپس به live script و در نهایت در همان سال ها که زبان جاوا توسط شرکت سان‌مایکروسیستم به دنیا معرفی شد، بدلیل محبوبیت زیاد زبان جاوا، نام این زبان به جاوا اسکریپت تغییر یافت که این شباهت اسمی، بسیاری از کاربران و برنامه نویسان تازه کار را دچار اشتباه می کند.

علی رغم مشابهت اسمی این دو زبان، در واقع این دو زبان کاملا جدا از هم هستند و کاربرد جاوا اسکریپت بیشتر در دنیای وب به چشم می خورد در حالیکه از زبان جاوا بیشتر در دسکتاپ و موبایل و سایر دستگاه ها استفاده می شود.

شرکت های بزرگی همچون گوگل و ناسا از زبان جاوا اسکریپت در طراحی سرورهای خود استفاده می کنند.

نتیجه کار برندان آیک روی زبان جاوا اسکریپت به طراحی مرورگر Brave ختم شد که در نهایت این مرورگر سریع و ضد تبلیغات و آگهی های مزاحم با استفاده از زبان جاوا اسکریپت به دنیای وب معرفی شد.

 

برندان آیک خالق زبان جاوا اسکریپت

 

تفاوت زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت با Html و CSS چیست؟

اگر چه جاوا اسکریپت به همراه Html و CSS برای توسعه و طراحی صفحات وب به کار می رود اما باید در نظر داشت که ماهیت زبان جاوا اسکریپت با زبان های Html و CSS متفاوت می باشد. به عبارت دقیق تر زبان های Html و CSS زبان های نشانه گذاری هستند و نمی توان با آن ها عملیات های منطقی، مقایسه ای و محاسباتی را انجام داد در حالیکه زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی محسوب می شود و می توان از طریق آن عملیات های محاسباتی و سطح بالا را به راحتی انجام داد.

 

جاوا اسکریپت کجا کاربرد دارد؟

کاربرد جاوا اسکریپت در وب

زبان جاوا اسکریپت در کنار زبان هایی همچون HTML و CSS سه ضلع مثلث، تشکیل دهنده صفحات وب گستر هستند و وجود هر سه این زبان ها با هم برای توسعه و طراحی وب الزامی و ضروری می باشد.

علاوه بر این از زبان جاوا اسکریپت در طراحی وب بیشتر برای پویانمایی استفاده می شود. از طریق زبان جاوا اسکریپت می توان به تگ های Html و همینطور استایل های CSS دسترسی پیدا کرد و آنها را تغییر داد.

زبان جاوا اسکریپت بدلیل گستردگی و وجود کتابخانه ها و فریمورک های بسیار زیاد به یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی جهان تبدیل شده است. کتابخانه هایی از جمله React js،Vue js،Angular js و Node js و... از جمله مهمترین و محبوب ترین کتابخانه های زبان جاوا اسکریپت هستند که برای نمایش دادن و شناختن آنها از کلمه js   استفاده می شود

زبان جاوا اسکریپت یک زبان همه کاره یا همه فن حریف نیز می باشد، با زبان جاوا اسکریپت می توان برای دسکتاپ، وب سایت و موبایل نرم افزارهای سطح بالا تولید کرد و جالب تر اینکه در طراحی وب یک زبان Full-stack محسوب می شود یعنی با استفاده از جاوا اسکریپت هم توان back-end وب را پیاده سازی کرد و هم می توان front-end وب را پیاده سازی کرد که برای back-end از کتابخانه Node js و برای front-end از کتابخانه هایی مانند   React js و Vue js می توان استفاده نمود.

شاید برایتان جالب باشد که برنامه محبوب اینستاگرام را با یکی از کتابخانه های زبان جاوا اسکریپت بنام Rect Native نوشتند. البته همانطور که برخی زبان جاوا اسکریپت را با زبان جاوا یکی می دانند و دچار اشتباه می شود خیلی از افراد نیز ممکن است که کتابخانه React Native را با React js یکی بدانند در حالیکه این دو جدا از هم دو کتابخانه متفاوت هستند.

 

جاوا اسکریپت با چه اهدافی طراحی و توسعه یافت؟

- انیمیشن

با ظهور جاوا اسکریپت ایجاد جلوه های بصری زیبا و انیمیشن به صفحات وب روح و روان تازه ای به دنیای وب بخشید. و میتوان با استفاده از ابزار ها و قابلیت هایی که این زبان در اختیار ما قرار میدهد کارهای بسیار سطح بالا در طراحی قالب انجام دهیم که به UI  یک وب سایت کمک چشم گیری میکند.

 

- تغییر محتوای صفحه

قبل از ظهور جاوا اسکریپت تغییرات کوچک در محتوای صفحه باعث بارگذاری صفحه می شد که با پیدایش و توسعه جاوا اسکریپت این مشکل از طریق عملیات Ajax برطرف شد. بدین معنا که با تغییر بخش کوچکی از محتوای صفحه نیازی به بارگذاری صفحه نبود.

در واقع Ajax  به این معناست که اطلاعات بدون بارگذاری صفحه از پایگاه داده فراخوانی و یا عملیات محساسباتی بدون بارگذاری صفحه انجام شود.

 

- اعتبار سنجی فرم ها

از دیگر اهداف طراحی و توسعه جاوا اسکریپت، اعتبار سنجی فرم ها بود. بدین معنا که مثلا یک فرم ثبت نام اعتبار سنجی شود که اگر کاربر اطلاعات را نادرست وارد نمود از ثبت نام وی جلوگیری شود.

 

 

پیش نیازهای یادگیری جاوا اسکریپت چیست؟

یادگیری زبان جاوا اسکریپت با توجه به اینکه دستورات و قواعد آن شبیه زبان های ++C و #C هست چندان سخت بنظر نمی رسد اما این موضوع برای افراد تازه کار کاملا برعکس هست و افراد تازه کار به خصوص افرادی که هیچ زبان برنامه نویسی را یاد نگرفتند و قصد یادگیری این زبان را دارند،کار سختی پیش رو دارند.

اما حداقل پیش نیازهای زبان جاوا اسکریپت، زبان CSS  می باشد که پیش نیاز یادگیری زبان CSS هم نیز زبان Html می باشد. بنابراین پیش نیازهای یادگیری جاوا اسکریپت در ابتدا زبان Html و سپس زبان CSS می باشد و اگر قصد یادگیری زبان Html و CSS را دارید میتوانید در وب سایت آرتور از طریق لینک های زیر این زبان ها را از صفر تا سطح فوق پیشرفته یاد بگیرید.

آموزش جامع زبان HTML

آموزش پروژه محور CSS

 

نقاط قوت زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

- بر اساس عقیده بسیاری از برنامه نویسان و کارشناسان از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی است.

- وجود کتابخانه ها و فریم ورک های بسیار زیاد با کاربردهای متفاوت

- امکان ایجاد صفحات وب پویا

- امکان ایجاد انیمیشن در صفحات وب

- امکان مطابقت با اکما اسکریپت ( در ادامه مقاله به آن میپردازیم ) به منظور استانداردسازی و استاندارد شدن

- سرعت بالا در اجرا روی مرورگر

- شئ گرایی بودن این زبان

 

نقاط ضعف زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

- عدم پشتیبانی از برخی از مرورگرها بخصوص مرورگرهای قدیمی

- آسیب پذیر بودن در مقابل اکسپلویت ها و برنامه های مخرب

- دشواری در دیباگ کردن و تشخیص خطا

 

دستورات و قواعد زبان جاوا اسکریپت

زبان جاوا اسکریپت از لحاظ دستورات و قواعد شبیه به زبان هایی همچون C می باشد.

کدهای زبان جاوا اسکریپت بین دو تگ <scritp></scritp> نوشته می شوند. و این تگ ها حتما باید در سند HTML برای اعمال بر روی سایت فراخوانی شوند.

 

 

اکما اسکریپت چیست؟

اکما اسکریپت مخفف  European Computer Manufacturers Association Script یک استاندارد برای زبان های اسکریپتی از جمله جاوا اسکریپت و ... می باشد

زبان جاوا اسکریپت در سال 1997 توسط گای استیل جونیور برنامه نویس آمریکایی با زبان اکما اسکریپت تطبیق یافت.

اکما اسکریپت با هدف توسعه، بهینه و استاندارد سازی زبان جاوا اسکریپت توسعه یافت و تا بهار 1401 هجری شمسی که در حال تهیه این مقاله هستیم تا نسخه 12 معرفی شده است.

 

تفاوت جاوا اسکریپت و اکما اسکریپت چیست؟

جاوا اسکریپت، یک زبان برنامه نویسی محسوب می شود در حالیکه اکما اسکریپت یک حالت استاندارد از زبان جاوا اسکریپت می باشد که به منظور توسعه و بهینه سازی جاوا اسکریپت طراحی شد.

 

پیش نیازهای زبان اکما اسکریپت چیست؟

برای یادگیری اکما اسکریپت باید برنامه نویس درک درستی از جاوا اسکریپت داشته باشد. بنابراین علاوه بر Html و Css برنامه نویس باید جاوا اسکریپت را نیز به خوبی یاد گرفته باشد.

 

فرصت های شغلی جاوا اسکریپت

بطور کلی در دنیا شاید هیچ زبانی به اندازه زبان جاوا اسکریپت بازار کار خوبی نداشته باشد. بدلیل وجود کتابخانه های بسیار زیاد و توسعه سریع جاوا اسکریپت توسط اکما اسکریپت، فرصت هایی شغلی بی شماری برای جاوا اسکریپت فراهم شده است که بیشتر در Angular،Node ،React و React Native(برای توسعه اپلیکیشن های موبایل) فرصت های شغلی بسیار زیادی وجود دارد.

 

میانگین درآمد یک برنامه نویس جاوا اسکریپت چقدر است؟

به طور معمول بستگی به تخصص و مهارت برنامه نویس و حیطه کاری وی که در چه قسمتی و چه کتابخانه ای از جاوا اسکریپت تخصص داشته باشد،از ماهی 5 میلیون تا ماهی 25 میلیون و به طور میانگین ماهی 15 میلیون بخصوص برای تخصص React درآمد برنامه نویسان جاوا اسکریپت می باشد.

 

 

 

کاربردهای جاوا اسکریپت در یک نگاه

برنامه نویسی دسکتاپ

با استفاده از فریم ورک Electron js می توان برنامه های دسکتاپ برای ویندوز،مک و لینوکس نوشت.از معروف ترین برنامه هایی که با Electron js نوشته شده اند، می توان به ویرایشگر Visual Studio Code و Atom اشاره کرد.

 

برنامه نویسی وب

بک اند: با استفاده از Node js می توان بک اند یک سایت را نوشت.

فرانت اند: با استفاده از React js و Vue js می توان فرانت اند یک سایت را نوشت.

 

برنامه نویسی موبایل

با استفاده از React Native می توان اپلیکیشن هایی برای موبایل طراحی و پیاده سازی کرد.برنامه محبوب اینستاگرام با استفاده از React Native نوشته شده است.

 

نتیجه گیری

در این مقاله با زبان جاوا اسکریپت آشنا شدیم و کابردهای آن را در جاهای مختلف بررسی نمودیم و گفتیم که یادگیری زبان جاوا اسکریپت اگر چه پر از چالش های ذهنی زیاد باشد و کمی سخت بنظر برسد،ولی برای طراحان وب امری ضروری و الزامی می باشد.

پس اگر شما هم به دنبال درآمد بالا از طراحی سایت و یک ماجراجویی در دنیایی بسیار وسیع و گسترده وب هستید، بی شک یکی از بهترین گزینه ها یادگیری زبان جاوا اسکریپت می باشد.

 

منبع : وب سایت آرتور

گردآورنده : یاسر شریعتی

 

1207 بازدید 2 سال پیش این مقاله در سایت قرار گرفته
مقالات پیشنهادی

آیا برنامه نویسی اشباع شده

چرا برنامه نویسی اشباع شد...

حتما این حرف به گوش شما هم خورده که میگن حوزه کامپیوتر و تکنولوژی...

جاوا اسکریپت چیست و چگونه کار می‌کند؟

زبان جاوا اسکریپت چیست؟

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت در کنار Html و CSS یک ضلع مثلث، تش...

طرح گرافیکی با css

طرح های گرافیکی شماره 1

در این مقاله آموزشی یک پروژه گرافیکی را با استفاده از HTML و CSS...

آموزش پروژه محور CSS

بازی حدس تصویر با CSS

در این مقاله آموزشی قصد داریم بازی حدس تصویر را پیاده سازی کنیم ک...

اصطلاحات برنامه نویسی

اصطلاحات برنامه نویسی - ب...

شاید الان که دارید این مقاله را میخوانید علاقه‌مند به دنیای برنام...

درباره ما


آرتور در زمستان 1400 با هدف آموزش مهارت برنامه نویسی از سطح مقدماتی تا مرحله کسب درآمد، متناسب با نیاز بازار کار تشکیل گردیده است. وب سایت آرتور یک چارت آموزشی مخصوص به دوره های خود دارد که میتواند نقطه شروع شما را تعیین کند. با دوره های رایگان آرتور کار را شروع کنید و در صورت علاقه راه را ادامه دهید.

ارتباط با پشتیبانی


شما میتوانید با استفاده از یکی از راه‌های زیر با پشتیبانی ارتباط برقرار کنید

ایمیل: info@rtor.ir

تلگرام :rtor_dev@