وب سایت آموزشی آرتور

لینک با موفقیت کپی شد ! text-secondary text-decoration-none font-vs
صفحه اصلی آرشیو مقالات

اصطلاحات برنامه نویسی - بخش سوم

اصطلاحات برنامه نویسی - بخش سوم


اصطلاحات برنامه نویسی
رضا کوهساری

رضا کوهساری

خواندن این مقاله 8 دقیقه زمان می‌برد

CMS

بطور خلاصه سیستم مدیریت محتوا (Content Management System) و یا به اختصار CMS، سیستمی است که جهت مدیریت ساده محتوای وب سایت بکار می رود.

بطور کلیCMS از دو عنصر تشکیل شده است: برنامه کاربردی مدیریت محتوا (Control management applicant) که به اختصار CMA نامیده می شود و برنامه کاربردی تحویل محتوا (Control delivery applicant) که به اختصار CDA نامیده می شود.

عنصر CMA امکان ایجاد محتوا، اعمال تغییرات و حذف بخش خاصی از محتوای وب سایت، را بدون نیاز به تخصص خاص و امکانات فنی در زمینه وب، برای طراحی وب سایت فراهم می آورد. در نتیجه میتوان گفت با استفاده از سیستم مدیریت محتوا برای ایحاد وب سایت ساده نیاز به آشنا به زبان های برنامه نویسی نبوده و حتی نیاز به آشنایی با زبان HTML (Hyper Text Markup Language) نیز نمی باشد.

عنصر CDA، این اطلاعات را کامپایل نموده و از آن ها جهت آپدیت وب سایت استفاده می نماید.

 

API

API ازنظر فنی اختصاری برای عبارت «رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن» (Application Programming Interface) محسوب می‌شود. در برخی موارد شرکت‌های بسیار بزرگ API-هایی برای مشتریان خود و یا کاربردهای داخلی‌شان ساخته‌اند. اما اگر بخواهیم API را به زبان کاملاً ساده توضیح دهیم، معنی بسیار گسترده‌تری از آن چه در حوزه‌های نرم‌افزار یا کسب‌وکار استفاده می‌شود، خواهد داشت. ابتدا کمی به عقب‌تر باز می‌گردیم و به بررسی عملکرد خود وب می‌پردازیم.

 

JSON

جیسون معادل اختصاری عبارت JavaScript Object Notation به معنی «نمادگذاری اشیا در جاوا اسکریپت» است. جیسون یک قالب استاندارد باز است که امکان تبادل داده‌ها در وب با استفاده از جفت‌های خصوصیت-کلید را ممکن ساخته است. این توضیح ممکن است تا حدودی پیچیده به نظر بیاید؛ پس در ادامه آن را اندکی بیشتر توضیح می‌دهیم.

فرض کنید که شخصی یک بالون دارد و شما آن را می‌خواهید. یکی از روش‌های ارسال بالون این است که فرد دیگر عملاً آن را بسته‌بندی کند و از طریق پست برای شما ارسال نماید. اما یک روش دیگر آن است که فرد خصوصیات بالون خود را برای شما توضیح دهد تا شما بتوانید همان بالون را بدون دسترسی عملی فیزیکی به آن، به طور دقیق بازسازی نمایید.

بالون آن فرد می‌تواند خصوصیاتی از قبیل جنس: پلاستیک، رنگ: قرمز، قطر: 25 سانتی‌متری، گاز: هلیوم داشته باشد. این چهار جفت خصوصیت: کلید برای این که بتوانید بالون را تجسم کنید کافی هستند.

جیسون نیز در زمان ارسال داده‌ها بر روی اینترنت به همین ترتیب عمل می‌کند.

 

XML

XML مخفف Extensible Markup Language و به معنای زبان نشانه‌گذاری گسترش‌پذیر است. از این جهت به این زبان گسترش‌پذیر می‌گویند که شما به راحتی می‌توانید هر تگ دلخواهی را تعریف کنید. این ابزار برای دسته‌بندی و انتقال داده‌ها استفاده می‌شود و در ظاهر سایت هیچ اثری ندارد.


IDE

هر برنامه نویسی برای توسعه کدهای خود به محیطی احتیاج دارد که بتواند کدهای مورد نظر را در آن توسعه دهد. ویرایشگرهای متن بسیار زیادی وجود دارد که میتوان کدهای مربوطه را در آن توسعه داد که در اصلاح برنامه نویسی به محیط ویرایش کد IDE گفته میشود

 

Front End

هر چه زیبایی یک اپلیکیشن و یا یک وبسایت بالاتر باشد کاربرهای بیشتری به آن جذب می‌شود به طراحی این رابطه کاربری به اصطلاح فرانت اند گفته می شود.


Back End

کد نویسی سمت سرور که عملیات ها و محاسبات و ارتباط با پایگاه داده است را Back End گویند.

 

Cach

به حافظه کوتاه مدت در برنامه ها گویند. به عنوان مثال در اپلیکیشن اینستاگرام زمانی که اینترنت شما قطع میشود و وارد اپلیکیشن میشوید تا چند پست و عملیات آخری که انجام دادین در حافظه کوتاه مدت اپلیکیشن می ماند و کاربر بدون اینترنت میتواند آنها را مشاهده کند که به این حافظه کوتاه مدت کش گفته میشود.


سورس کد

همان کدهایی است که یک برنامه نویس برای ساخت نرم افزار پیاده سازی میکند را به اصطلاح سورس کد گویند.


ثابت ها

نوع دیگری از متغیر ها هستند که مقداری را که در همان ابتدای کار برای آن تغریف میشود، دیگر قابل تغییر نیست همانند نام دامنه سایت و نام دیتابیس ها که دیگر قابل تعویض نیستند در این گونه متتغیر ها باید استقاده شود.

 

زبان های برنامه نویسی

در دنیا بیش از هزاران زبان برنامه نویسی وجود دارد اما در اینجا به اختصار پر کاربردترین آنها و مهم ترین آنها را نام برده

 

نتیجه گیری

اصطلاحاتی که در این مجموعه سریالی مقالات به کار برده شد مهم ترین و کاربردی ترین اصطلاحات هستند که صد در صد زیاد به گوشتان خواهد خورد 
و زیاد از آنها استفاده خواهید کرد 
در قسمت کامنت ها هم شما دیگر اصطلاحات را به ما بگویید


938 بازدید 2 سال پیش این مقاله در سایت قرار گرفته
مقالات پیشنهادی

UI چیست UX چیست؟

UI و UX چیست؟

بدون شک اگر وارد حوزه برنامه نویسی شده باشید با مفاهیم بسیاری روب...

طرح گرافیکی در css

طرح های گرافیکی شماره 2

در این مقاله آموزشی یک پروژه گرافیکی را با استفاده از HTML و CSS...

جاوا اسکریپت چیست و چگونه کار می‌کند؟

زبان جاوا اسکریپت چیست؟

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت در کنار Html و CSS یک ضلع مثلث، تش...

HTML چیست؟

HTML چیست ؟

در این مقاله به صورت کامل و مفصل درباره زبان برنامه نویسی html می...

آموزش پروژه محور CSS

بازی حدس تصویر با CSS

در این مقاله آموزشی قصد داریم بازی حدس تصویر را پیاده سازی کنیم ک...

درباره ما


آرتور در زمستان 1400 با هدف آموزش مهارت برنامه نویسی از سطح مقدماتی تا مرحله کسب درآمد، متناسب با نیاز بازار کار تشکیل گردیده است. وب سایت آرتور یک چارت آموزشی مخصوص به دوره های خود دارد که میتواند نقطه شروع شما را تعیین کند. با دوره های رایگان آرتور کار را شروع کنید و در صورت علاقه راه را ادامه دهید.

ارتباط با پشتیبانی


شما میتوانید با استفاده از یکی از راه‌های زیر با پشتیبانی ارتباط برقرار کنید

ایمیل: info@rtor.ir

تلگرام :rtor_dev@