وب سایت آموزشی آرتور

لینک با موفقیت کپی شد ! text-secondary text-decoration-none font-vs
صفحه اصلی آرشیو مقالات

اصطلاحات برنامه نویسی - بخش دوم

اصطلاحات برنامه نویسی - بخش دوم


اصطلاحات برنامه نویسی
رضا کوهساری

رضا کوهساری

خواندن این مقاله 4 دقیقه زمان می‌برد
 
آنچه گذشت...

در قسمت قبل با بخش ابتدایی، از مجموعه اصطلاحات برنامه نویسی آشنا شدیم و در این مقاله قصد داریم که اصطلاحات بیشتری رو مورد بررسی قرار دهیم پس با ما باشید :

 

Class

اصطلاح Class در برنامه نویسی همانند کلاس در زندگی واقعی هست شما یک مدرسه را در نظر بگیرید که شامل چندین کلاس هست، این کلاس ها دانش آموزان را گروه بندی می کنند، در برنامه بنویسی هم کلاس ها به همین معنا هستند. کلاس ها هم کدهای برنامه را به چند قسمت کوچکتر تقسیم می‌کنند و و در هر قسمت عملیات های مخصوص به خود را انجام می‌دهیم. به عنوان مثال یک کلاس عملیات ارتباط با سرور را بر عهده دارد و یک کلاس عملیات های ریاضی را انجام میدهد. در کل یک برنامه از چندین کلاس تشکیل شده که این کلاس بندی ها کار برنامه نویس را بسیار ساده و منطقی تر می کند. 


Function

هر کلاس از چندین فایل یا تابع تشکیل شده است. Functionها یا توابع برای جلوگیری از تکرار کدها به وجود آمده اند و برنامه نویس به جای اینکه چندین قطعه کد یکسان را در قسمت های مختلف یک کلاس تکرار کند با نوشتن یک Function و فراخوانی آن در قسمت‌های مختلف یک کلاس از نوشته شدن حجم بسیاری از کدها جلوگیری می کند و کدها بهینه تر اصولی تر نوشته می شود.

 

Method 

Method در بحث برنامه‌نویسی شی‌گرا کاربرد زیادی دارد و از نظر تعریف شباهت زیادی به تابع یا همان Function دارد. تفاوت Method و تابع در محل تعریف آن‌هاست. Method تابعی هستند که داخل یک کلاس تعریف شده و یک فعالیت را روی نمونه‌ی ساخته شده از کلاس به انجام می‌رساند.

 

SSL

SSL یک گواهی و یک فناوری امنیتی استاندارد هست که پیوندهای بین سرور و مرورگر را به صورت رمزنگاری شده تبدیل میکند، و نسبت به دامنه های فاقد این گواهی امنیت بالاتری دارد، وب سایت هایی که گواهی SSL را ندارند یا به قولی به صورت http هستند ( به صورت https نیستند ) بیشتر مورد هجوم هکرها و بدافزار ها قرار می گیرد و امنیت بسیار پایین تری نسبت به سایت هایی هست که گواهی SSL را تهیه کرده‌اند دارند.

 

Real Time Aplication

این اصطلاح برای اپلیکیشن ها و وب سایت های استفاده می‌شود که زمان در آنها نقش کلیدی دارد به عنوان مثال در اپلیکیشن های شبکه های اجتماعی یا پیام رسان ها زمان برای کاربر بسیار اهمیت دارد و پیامی را که ارسال می کند باید در کمترین زمان ممکن به دست گیرنده برسد این سری اپلیکیشن ها و وب سایت ها را Real Time Aplication می‌گوید.

 

SPA

اپلیکیشن های تک صفحه ای یا SPA به اپلیکیشن هایی گفته می شود که احتیاجی به بارگذاری مجدد صفحات نداشته و اطلاعات بدون بارگزاری مجدد صفحات تغییر کنند همانند فیسبوک جیمیل توییتر که از نوع اپلیکیشن های تک صفحه ای یا SPA هستند.


Brod Casting

ارسال یک پیام به همه اعضای یک شبکه و یا یک بستر خاص را به اصطلاح یک عملیات از نوع Brod Casting میگوییم. به عنوان مثال مدیر یک وب سایت فروشگاهی قصد دارد که به تمامی فروشندگان فعال در وب سایت خود یک پیام را ارسال کند که تنها این فروشنده ها باشند که پیام را دریافت میکنند که به این عمل به اصطلاح عملیات Brod Casting گویند.

 

OOP

شی گرایی انقلاب بزرگی در برنامه نویسی به وجود آورد که این قابلیت را به برنامه نویس ها می دهد که با کلاس بندی کردن و نمونه سازی کدها و ده ها قابلیت دیگر در کدهای خود، بتوانند از آنها در قسمت های مختلف برنامه استفاده کند، و با ارث بری کدها و نمونه سازی بتوانند از آنها در جاهای مختلف استفاده کنند. شی گرایی بسیار بحث مهم و مفصلی در برنامه نویسی است. که درباره آن در یک مقاله جدا به صورت مفصل بحث میکنیم.

 

Extent

در بخش ارث بری در مبحث شی گرایی برای این که دو کلاس را به هم متصل کنیم که از هم ارث بری کنند، باید از کلمه کلیدی extent در این میان استفاده کنیم که بسیار کاربردی است. در شی گرایی میتوان با استفاده از کلمه کلیدی extent، فرزند و والد را به هم متصل کرد به طوری که مقادیر درون کلاس ها را بتوان در کلاس دیگری دسترسی داشت و از آن استفاده کرد.

 

Invalid

این پیام را بیشتر در قسمت های دیباگ کردن و باگ ها برنامه نویسان باهاش سروکار دارند، که به معنای اعتبار است، اگر کدهایی که نوشته شده فرمت و اعتبار لازم را در برنامه نویسی نداشته باشد با این پیام مواجه میشویم.

 

Stack

اگر دانشجوی رشته کامپیوتر هستید بدون شک در درس ساختمان داده ها این اصطلاح را زیاد استفاده کردین و یکی از مباحث مهم در این درس به حساب می آید. اگر بخواهیم به صورت ساده این اصطلاح را بیان کنیم با ذکر یک مثال بحث خود را ادامه میدهیم به عنوان مثال یک لیوان را در نظر بگیریم و درونش سکه ای قرار میدهیم و اولویت قرارگیری این سکه ها در لیوان بسیار بالاست به عبارتی اولین سکه ای که در لیوان قرار میگیرد در هنگام خروج سکه ها آخرین سکه ای است که خارج میشود. دقیقا مفهوم Stack هم به معنای پشت سر هم قرار گرفتن است.

 

Queue

صف ها یا queue نیز یکی از مباحث بسیار مهم در ساختمان داده ها است و برای بیان ساده این مفهوم شما یک صف نانوایی را در نظر بگیرید اولین شخصی که در این صف قرار میگیرد اولین نفری هست که از صف خارج میشود دقیقا مفهوم صف نیز به همین مسئله اشاره میکند اولین داده که در صف قرار میگیرد اولین داده ای هم هست که از صف خارج میشود.

 

Tag

مجموعه از قطعه کدها در طراحی سایت را گویند که کار طراحی قالب و رابط کاربری را بر عهده دارد که با استفاده از این tagها لایه های مختلف وب سایت خود را طراحی میکنیم، استفاده کردن از تگ ها در مبحث آموزش html مطرح میشود. که تگ ها را در علامت < > تعریف میکنیم.

دوره جامع و پروژه محور html

 

Object

Object نیز میتوان به عنوان یک نوع متغیر تعریف کرد که بر پایه key و value کار میکند، خب مقادیر key و value به چه معناست فرض کنید هر شخص یک کد ملی دارد در آبجکت هم هر مقدار یا value یک key مخصوص به خود را دارد که این آبجت میتواند مقادیرش از نوع اعداد یا رشته یا آرایه و یا bool باشد.

 

Ajax

یکی از مفاهیم و تکنولوژی های بسیار مهم و پرکاربرد روز دنیاست که اگر بخواهیم مفهوم Ajax را به زبان خیلی ساده و کوتاه بیان کنیم این گونه بیان میکنیم، زمانی که کاربر یک صفحه وب سایت را load میکند و وب سایت اطلاعات جدید را برای کاربر بارگزاری میکند، هر گاه این load شدن اتفاق نیفتد و اطلاعات برای کاربر بارگزاری شود به اصطلاح میگویند که اطلاعات از طریق Ajax فراخوانی شده است.

 

به پایان این بخش از مجموعه سریالی اصطلاحات برنامه نویسی بخش دوم میرسیم با هم در بخش بعدی با عنوان مجموعه اصطلاحات برنامه نویسی بخش سوم بحث را ادامه میدهیم.

 

منبع : سایت آرتور


862 بازدید 2 سال پیش این مقاله در سایت قرار گرفته
مقالات پیشنهادی

اصطلاحات برنامه نویسی

اصطلاحات برنامه نویسی - ب...

شاید الان دارید این مقاله را میخوانید علاقه‌مند به دنیای برنامه ن...

Sass چیست؟

Sass چیست؟

در این مقاله به بررسی کامل یکی دیگر از ابزارهای بسیار مهم و کاربر...

HTML چیست؟

HTML چیست ؟

در این مقاله به صورت کامل و مفصل درباره زبان برنامه نویسی html می...

جاوا اسکریپت چیست و چگونه کار می‌کند؟

زبان جاوا اسکریپت چیست؟

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت در کنار Html و CSS یک ضلع مثلث، تش...

اصطلاحات برنامه نویسی

اصطلاحات برنامه نویسی - ب...

شاید الان که دارید این مقاله را میخوانید علاقه‌مند به دنیای برنام...

درباره ما


آرتور در زمستان 1400 با هدف آموزش مهارت برنامه نویسی از سطح مقدماتی تا مرحله کسب درآمد، متناسب با نیاز بازار کار تشکیل گردیده است. وب سایت آرتور یک چارت آموزشی مخصوص به دوره های خود دارد که میتواند نقطه شروع شما را تعیین کند. با دوره های رایگان آرتور کار را شروع کنید و در صورت علاقه راه را ادامه دهید.

ارتباط با پشتیبانی


شما میتوانید با استفاده از یکی از راه‌های زیر با پشتیبانی ارتباط برقرار کنید

ایمیل: info@rtor.ir

تلگرام :rtor_dev@