وب سایت آموزشی آرتور

لینک با موفقیت کپی شد ! text-secondary text-decoration-none font-vs
صفحه اصلی آرشیو مقالات

تفاوت UI و UX در چیست؟

معنای UI و UX چیست؟


UI چیست UX چیست؟
رضا کوهساری

رضا کوهساری

خواندن این مقاله 9 دقیقه زمان می‌برد

تفاوت UI ( رابط کاربری ) و UX ( تجربه کاربری ) چیست؟

بدون شک اگر وارد حوزه برنامه نویسی شده باشید این دو کلمه بسیار به گوش شما خورده است و شاید به درستی مفهوم آن ها را ندانید و دقیقا نمیدانید که این دو کلمه دقیقا مخفف چه کلماتی است. و دقیقا کجا استفاده میشوند در این مقاله به صورت کامل این موضوع را بررسی میکنیم و همینطور تمامی جوانب کار را پوشش میدهیم و با مثال های متنوع سعی میکنیم که این دو مفهوم را به صورت خیلی ساده و گویا به شما بفهمانیم. پس بدون فوت وقت میرویم و این دو اصطلاح را بررسی میکنیم.


UI ( رابط کاربری ) چیست ؟

حتما زمانی که وارد یک وب سایت پر بازدید شده اید و از ظاهر آن وب سایت لذت بردید دوست داشتید که شما مالک آن وب سایت بودید. به دو دلیل، دلیل اول ممکن است ظاهر وب سایت باشد و دلیل دوم ممکن است عملکرد آن وب سایت باشد به بیان ساده شما ممکن است .از ظاهر یک وب سایت لذت برده باشید که همین ظاهر یک وب سایت به معنای UI بالای آن وب سایت است. UI مخفف کلمه User Interface Design است که در فارسی به معنای رابط کاربری است. که در حوزه کامپیوتر به تنهایی شامل یک دنیای بسیار بزرگ میباشد. و بسیاری از برنامه نویسان در این حوزه فعالیت میکنند و کار اصلی آنها طراحی رابط کاربری یا همان UI است.

 

UI چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر بخواهیم در دنیای واقعی از ui مثالی بزنیم، مثال اتومبیل را میزنیم به این صورت که با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی در طراحی و پیاده سازی اتومیبل ها تغییرات بسیار زیادی اتفاق افتاده و هر چه زمان به جلو میرود این طراحی ها مهندسی تر و زیباتر میشوند. و همینطور به نسبت با بالارفتن زیبایی یک خودرو شوق و اشتیاق کاربران برای استفاده از این نوع اتومبیل ها بالاتر میرود. پس دقیقا ui به معنای ظاهر است و اگر بخواهیم از دنیای وب نیز مثالی را مطرح کنیم به این صورت بیان میکنیم که فروشگاه های اینترنتی که با ترافیک بالا و همینطور فروش بالا برخوردار هستند، اگر به صورت خیلی دقیق به بررسی این موضوع بپردازیم خواهیم دید که این فروشگاه های اینترنتی یک تیم برای فرانت اند وب سایت دارند که به صورت تخصصی و مداوم در حال بهبود بخشیدن رابط کاربری این وب سایت هستند پس رابط کاربری بشدت مهم است و در ارائه خدمات نقش بسیار کلیدی دارد.

آموزش صفر تا صد طراحی UI و UX برای طراحی سایت

 

متخصص UI یا کارشناس UI کیست؟

بسیاری از افراد که در حوزه برنامه نویسی مخصوصا طراحی وب سایت فعالیت میکنند در حوزه فرانت اند یا همان رابط کاربری فعالیت میکنند ( اگر درباره فرانت اند اطلاعاتی ندارید میتوانید با مراجعه به مقاله فرانت چیست؟ در وب سایت آرتور آن را مطالعه کنید ). حال برنامه نویس فرانت اند، یا کسی که در حوزه UI در حال فعالیت است باید چه تخصص هایی داشته باشد و چه تکنولوژی ها و چه زبان های برنامه نویسی را برای این حوزه باید بیاموزد و فعالیت کند. در اصل اگر ما بخواهیم زبان های سمت ui را در حوزه طراحی وب را بررسی کنیم. یک برنامه نویس در ابتدا باید کار خود را با زبان برنامه نویسی HTML شروع کند در اصل HTML زبان نشانه گذاری شده است که داده ها و اطلاعات را در قالب تگ ها تفسیر کرده و به کاربران نمایش میدهد و کسی که قصد یادگیری این زبان را داشته باش میتواند با کمی تلاش به راحتی این زبان را یاد بگیرد. در مرحله دوم زبان CSS باید یادگرفته شود تا برنامه نویسی بتوانید به تگ های html خود یک سری استایل هایی در جهت زیبایی کار دهد و برنامه نویس میتواند با کمی خلاقیت با ترکیب این دو زبان طرح ها و پروژه های بسیار زیبایی را پیاده سازی کند اگر با این دو زبان آشنا نیستید و قصد یادگیری این دو زبان را دارید میتوانید به صورت رایگان و پروژه محور آن ها را در دوره جامع و پروژه محور HTML و همینطور دوره جامع و پروژه محور CSS به صورت کامل یادبگیرید. به عنوان مثال میتوان به دو پروژه ( طرح های گرافیکی شماره 1 و همین طور طرح های گرافیکی شماره 2 ) در قسمت مقالات آموزشی وب سایت آرتور مراجعه کنید و قدرت ترکیبی این دو زبان را مشاهده کنید و ببینید که با ترکیب این دو زبان چه طرح هایی را میتوان پیاده سازی کرده.

در نهایت برای پویا سازی وب سایت خود احتیاج داریم که یک زبان برنامه نویسی داینامیک برای انجام کارهایی که HTML , CSS به تنهایی توان انجام آن ها را ندارد را بر عهده بگیرد و آن زبان سطح بالا javascript است. که با فراگیری این زبان تقریبا قادر خواهید بود هر کاری و هر عملیاتی را در سمت کلاینت( هر عملیاتی که سمت کاربر انجام میشود اعم از کار با فرم ها پویا سازی اسلایدرها گالری تصاویر و... ) انجام دهید. و افرادی که با این زبان کار میکنند. تقریبا از درآمد خوبی نیز برخوردار هستند ولی این درآمد در گرو میزان تخصص و مهارت بالای برنامه نویس فرانت اند است به میزانی که هر چه مهارت و تخصص یک برنامه نویس بالاتر باشد به همان میزان درآمدش نیز بالاتر خواهد بود. پس در قسمت بعد نگاهی بر میزان درآمد یک برنامه نویس فرانت اند میپردازیم.

استخدام طراح UI و UX

درآمد یک متخصص یا کارشناس UI ؟

هم اکنون که در حال نگارش این مقاله میباشم یعنی در پایان سال 1400 درآمد یک برنامه نویس فرانت اند در صورتی که مهارت نسبتا خوبی داشته باشد و با تکنولوژی های روز آشنا باشد و بتواند به صورت کامل از این تکنولوژی در طراحی استفاده کند ماهیانه به صورت میانگین 12 تا 16 میلیون تومان میباشد البته این رقم به خیلی ازمسائل همچون موقیت جغرافیایی و یا شرکتی که در آن مشغول به کار هستید بستگی دارد به عنوان مثال کسی که در تهران در یک شرکت با سطح بالا کار میکند حقوق و مزایای متفاوتی نسبت به کسی که در یک شهرستان کار میکند دارد. در کل میزان درآمد یک برنامه نویسی فرانت اند بسته به میزان مهارت و تخصص آن شخص و همینطور موقعیت جغرافیایی و شرکتی که در آن کار میکند دارد.


UX چیست؟

اگر بخواهیم به صورت خلاصه و مفید ux را به شما توضیح دهیم به این صورت بیان میکنیم که ux مخفف عبارت User Experience به معنای تجربه کاربری است. به بیانی بسیار ساده تر زمانی که کاربر وارد یک وب سایت میشود و از استفاده کردن از آن وب سایت راضی و خشنود است این در اصل همان UX وب سایت است که به شکلی توسط برنامه نویسان طراحی شده که کار را برای کاربرانی که قصد استفاده از وب سایت را دارند به حدی آسان کرده اند که کاربران از استفاده کردن از این وب سایت لذت میبرند و علاقه ای به ترک وب سایت ندارند و تا مدتی در وب سایت یا اپلیکیشن های موبایل میمانند و از خدمات آن وب سایت استفاده میکنند. پس UX بسیار در رضایت و تجربه کاربری در وب سایت نقش اساسی دارد.

UI و UX چه کاربردی دارد؟

UX چیست و چه کاربردهایی دارد؟

مثالی که در بخش UI زده شد را در این قسمت ادامه میدهیم اگر طراحان اتومبیل، اتومبیلی را که طراحی کرده اند بسیار زیبا و از نظر طراحی با بالاترین درجه و کیفیت ساخت باشد. حال باید در عمل کارکرد این اتومبیل را نیز بررسی کنیم، اگر کاربران در زمان استفاده از اتومبیل ناراضی باشند در واقع کارشناسان و سازندگان، داخل این اتومبیل کار خود را به درستی انجام نداده و فقط بر روی ظاهر اتومبیل کار کرده باشند، این دقیقا باعث نارضایتی مشتری و کاربران میشود. و دقیقا این موضوع به UX اشاره میکند. به این معنی که اگر سازندگان اتومبیل به همان اندازه که ظاهر اتومبیل از اهمیت بالایی برخوردار است باید به همان اندازه نیز تجربه استفاده کاربران نیز باید برای آن ها از اهمیت بالایی برخوردار باشد پس اگر بخواهیم به صورت خیلی مختصر بیان کنیم UI دقیقا ظاهر یک اتومبیل را در بر میگیرد و UX تجربه کاربری آن اتومبیل را در بر میگیرد( مثل سرعت و میزان راحتی در رانندگی و... ).


متخصص UX یا کارشناس UX کیست؟

افرادی که قصد ورود به حوزه UX را دارند باید بدانند که این حوزه با حوزه UI به صورت کامل متفاوت است و متخصصان در این حوزه باید کار با بانک های اطلاعاتی و نحوه برقراری این داده ها با رابط کاربری و انجام محاسبات و عملیات های منطقی را برعهده داشته باشند. و برای ورود به این حوزه باید با زبان های سمت سرور کار خود را شروع کنند و در آن ها پیشرفت کنند و تکنولوژی های مربوطه را فرا بگیرند. به عنوان مثال زبان های سمت سرور عبارت اند از php , .net , jsp, Django و ... که هر کدام دنیای مربوط به خود را دارند و همین طور هر کدام دارای فریمورک ها و تکنولوژی های مربوط به خود هستند و برای ورود و موفقیت در این حوزه باید تمامی این تکنولوژی ها را آموخت.

UX چیست؟ و کاربرد آن چیست؟

درآمد یک متخصص یا کارشناس UX ؟

هم اکنون که در حال نگارش این مقاله میباشم یعنی در پایان سال 1400 درآمد یک برنامه نویس بک اند( برنامه نویسانی که برنامه نویسی سمت سرور را بر عهده دارند ) در صورتی که مهارت نسبتا خوبی داشته باشند و با تکنولوژی های روز زبان های سمت سرور آشنا باشد و بتواند به صورت کامل از این تکنولوژی در پیاده سازی سمت سرور یک وب سایت اعم از مدیریت کردن درخواست ها سمت سرور و پاسخ های سرور و همین طور کار با دستورات بانک های اطلاعاتی میتوانند درآمد خوبی را داشته باشند هر چه برنامه نویس بر روی مسائل حیاطی وب سایت از تخصص بالاتری برخوردار باشد به همان میزان درآمدش نیز بالاتر خواهد بود، عنوان مثال یک برنامه نویس نسبتا بک اند حرفه ای در ایران ماهیانه به صورت میانگین 12 تا 16 میلیون تومان میتواند درآمد داشته باشد البته این رقم به خیلی از مسائل همچون موقیت جغرافیایی و یا شرکتی که در آن مشغول به کار هستید بستگی دارد به عنوان مثال کسی که در تهران در یک شرکت با سطح بالا کار میکند حقوق و مزایای متفاوتی نسبت به کسی که در یک شهرستان کار میکند دارد. در کل میزان درآمد یک برنامه نویسی فرانت اند بسته به میزان مهارت و تخصص آن شخص و همینطور موقعیت جغرافیایی و شرکتی که در آن کار میکند دارد.

 

UI و UX چیست؟ و چه تفاوتی با هم دارند؟

اگر بخواهیم تفاوت میان رابط کاربری ( UI ) و تجربه کاربری( UX ) را بیان کنیم. به این صورت بیان میکنیم که همانطور که تا اینجای مقاله توضیح داده شد، این دو اصطلاح، دو مفهوم متفاوت از هم دارند اما بسیاری از مواقع توسط افراد مختلف با هم اشتباه گرفته می‌شوند. در طراحی سایت یا نرم افزار UI به ظاهر سایت می‌پردازد. درحالی که UX هماهنگی طراحی با نیازهای کاربر را بررسی می‌کند و موجب افزایش وفاداری کاربران و بالابردن نرخ تبدیل می‌شود. این بزرگترین تفاوت UI و UX است. برای باز کردن بیشتر مفهوم به سراغ یک مثال می‌رویم. برای مثال ما قصد داریم بخش فیلتر محصولات را در وب‌سایت قرار دهیم تا کاربران با فیلتر کردن، به طور ساده‌تر محصول مشخصی را بیابند. حتماً تا به حال حین خرید اینترنتی از این فیلترها استفاده کرده‌اید. هر چه این فیلترها هوشمندانه تر باشد و کاربر بتواند زودتر و راحت تر محصول خود را بین هزاران محصول یک فروشگاه پیدا کند این نشان دهنده بالا بودن UX آن وب سایت است. و به همان میزان در اعمال این فیلتر هر چه طاهر این فیلتر ها هوشمندانه طراحی شده باشد باعث استفاده مداوم کاربران این این فیلترها میشوند که بسیار در عملکر وب سایت ضروری و مهم است.

ui و ux چیست؟ و چه کاربردی دارند؟
 

دوره آموزش جامع و پروژه محور UI و UX 

یادگیری UI و UX به زبان ساده 

اگر قصد شروع کار و یادگیری زبان برنامه نویسی و همین طور فعالیت در حوزه وب را دارید. باید ابتدا حوزه خود را انتخاب کنید که قصد دارید در حوزه برنامه نویسی UI (فرانت اند) کار کنید یا UX ( تجربه کاربری ) در مرحله بعد شما باید منابع آموزش UI و UX را به درستی پیدا کنید و کار خود را شروع کنید. وب سایت آرتور یکی از مراجع بسیار خوبی است که میتوانید کار خود را از UI شروع کنید و سپس آموزش ها را تا سطح UX ادامه دهید و تبدیل به یک برنامه نویسی فول استک شوید برای شروع کار به چارت آموزشی آرتور مراجعه فرمایید و کار خود را با آموزش ای رایگان آغاز کنید و در صورت علاقه میتوانید. باقی آموزش های پیشرفته و مربوطه را تهیه و کار خود را حرفه ای تر پیش بگیرید.

 

نتیجه گیری

در این مقاله به صورت کامل با دو مفهوم UI و UX آشنا شدیم و هم اکنون شما باید تفاوت این دو مفهوم را در برنامه ها از هم تشخیص دهید و همینطور با نقشه راه تبدیل شدن به متخصص فرانت اند و متخصص بک اند آشنا شدیم و آن ها را با هم بررسی کردیم. که در ابتدا شما باید حوزه خود را متناسب با علاقه انتخاب کرده و سپس زبان مورد نیاز آن حوزه را به صورت کامل یاد بگیرید و در آن به تخصص و مهارت بالایی برسید. اگر قصد دارید که در حوزه فرانت اند کار خود را شروع کنید و به صورت پیش فرض هیچ گونه اطلاعاتی از این زمینه ندارید میتوانید با مراجعه به دوره جامع HTML  و همینطور دوره جامع و پروژه محور CSS در وب سایت آرتور کار خود را آغاز کرده و در این حوزه پیشرفت کنید.

منبع : وب سایت آرتور


1695 بازدید 2 سال پیش این مقاله در سایت قرار گرفته
مقالات پیشنهادی

اصطلاحات برنامه نویسی

اصطلاحات برنامه نویسی - ب...

شاید الان که دارید این مقاله را میخوانید علاقه‌مند به دنیای برنام...

طرح گرافیکی با css

طرح های گرافیکی شماره 1

در این مقاله آموزشی یک پروژه گرافیکی را با استفاده از HTML و CSS...

آموزش پروژه محور CSS

بازی حدس تصویر با CSS

در این مقاله آموزشی قصد داریم بازی حدس تصویر را پیاده سازی کنیم ک...

طراحی سایت

طراحی سایت خلاقانه

بدون شک زیبایی و رابط کاربری یک وب سایت نقش بسیار کلیدی در تبدیل...

جاوا اسکریپت چیست و چگونه کار می‌کند؟

زبان جاوا اسکریپت چیست؟

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت در کنار Html و CSS یک ضلع مثلث، تش...

درباره ما


آرتور در زمستان 1400 با هدف آموزش مهارت برنامه نویسی از سطح مقدماتی تا مرحله کسب درآمد، متناسب با نیاز بازار کار تشکیل گردیده است. وب سایت آرتور یک چارت آموزشی مخصوص به دوره های خود دارد که میتواند نقطه شروع شما را تعیین کند. با دوره های رایگان آرتور کار را شروع کنید و در صورت علاقه راه را ادامه دهید.

ارتباط با پشتیبانی


شما میتوانید با استفاده از یکی از راه‌های زیر با پشتیبانی ارتباط برقرار کنید

ایمیل: info@rtor.ir

تلگرام :rtor_dev@